TUNTIKUVAUKSET

Pilates alkeiskurssi

Pilateksessa keskitytään keskivartalon vahvistamiseen, siinä on kuitenkin perusideana treenata kehoa kokonaisuutena. Tavoitteena on kehittää voimakkaat ja tasapainoiset lihakset sekä edistää notkeutta ja nivelten liikeratoja. Huomion keskittyminen tukevaan keskivartaloon ja koko kehon hyvinvointiin tarjoaa kokonaisuuden, jota on vaikea löytää muista lajeista. Pilateksen perusteiden harjoittelu sopii kaikille.

Keskivartalon lihaksilla tarkoitetaan selän, vatsan ja vatsanpohjan syviä lihaksia. Näihin lihaksiin tukeutuvat voimakas ja notkea selkä, hyvä ryhti sekä tehokkaat liikeradat. Kun keskivartalo on voimakas, pysyy vartalon koko runko tuettuna. Tällöin niska ja hartiat ovat rentoina, ja kehon muut lihakset ja nivelet voivat hoitaa tehtävänsä vapaasti ilman ylimääräistä rasitusta.
Pilateksen alkeiskurssilla aloitetaan harjoittelu ihan perusteista. Aikaisempaa kokemusta ei tarvitse Pilateksesta olla.
Kurssin kesto 15 harjoituskertaa. Ohjaajana Pilatesohjaaja, fysioterapeutti Jonna Välikangas

Pilateksen jatkokurssi

Pilateksessa keskitytään keskivartalon vahvistamiseen, siinä on kuitenkin perusideana treenata kehoa kokonaisuutena. Tavoitteena on kehittää voimakkaat ja tasapainoiset lihakset sekä edistää notkeutta ja nivelten liikeratoja. Huomion keskittyminen tukevaan keskivartaloon ja koko kehon hyvinvointiin tarjoaa kokonaisuuden, jota on vaikea löytää muista lajeista. Pilateksen perusteiden harjoittelu sopii kaikille.Keskivartalon lihaksilla tarkoitetaan selän, vatsan ja vatsanpohjan syviä lihaksia. Näihin lihaksiin tukeutuvat voimakas ja notkea selkä, hyvä ryhti sekä tehokkaat liikeradat. Kun keskivartalo on voimakas, pysyy vartalon koko runko tuettuna. Tällöin niska ja hartiat ovat rentoina, ja kehon muut lihakset ja nivelet voivat hoitaa tehtävänsä vapaasti ilman ylimääräistä rasitusta.
Pilateksen jatkokurssilla on hyvä olla pilatestä harrastanut jo jonkin aikaa, että perusteet ovat hallinnassa. Kurssilla tehdään haastavampia liikkeitä ja käytetään apuna myös välineitä.
Kurssin kesto 15 harjoituskertaa. Ohjaajana Pilatesohjaaja, fysioterapeutti Jonna Välikangas 

Yin Jooga

Yin jooga tarjoaa meille tarvitsemaamme tasapainoa. Yin jooga on hiljainen ja yksinkertainen, passiivisempi harjoitus. Fyysisellä tasolla harjoitus kohdistuu kehomme syvempiin osiin, lähellä keskustamme: sidekudoksiin, nivelsiteisiin, niveliin, luihin ja fascia-verkostoomme. Yin jooga-asanoissa viivytään useiden minuuttien ajan antaen kehon pysähtyä ja rauhoittua. Kun lihaksemme rentoutuvat, asentojen vaikutukset ulottuvat syvemmälle, aina sitkeimpiin jännityksiin ja jäykkyyden tuntemuksiin erityisesti alaselän ja lantion alueella. Lempeät venytykset syntyvät kun annamme kehon antautua omalla painollaan painovoimalle. Keskittymällä hengitykseen voimme vähitellen antaa asentojen syventyä ja päästää irti kontrollista ja jännityksistä. On mahdotonta tuntea itseään stressaantuneeksi ja hengittää vapaasti ja syvään samanaikaisesti! Kun vapautamme ehkä epämukavalta ja kärsivällisyyttä-koettelevalta tuntuneen asanan, uutta verta ja energiaa pääsee virtaamaan kohdealueelle, tuoden autuuden ja hyvänolon tunnetta päästessämme jälleen lepäämään. Yin joogassa onkin tärkeää levätä selinmakuulla Shavasanassa asentojen välissä, jotta harjoituksen vaikutukset pääsevät tuntumaan kehossa. Kaikki kudoksemme tarvitsevat liikuntaa ja yin jooga voi parantaa niveltemme ja sidekudoksiemme yleiskuntoa sekä lisätä liikkuvuutta, joka vähenee ikääntyessämme. 

Syyskausi sisältää 15 harjoitusta. Harjoituksen kesto 55min. Ohjaajana Joogaohjaaja, Fysioterapeutti Jonna Välikangas.

Aamu Pilates

Oletko aamuihminen? Tule hakemaan hyvä olo heti aamusta pilateksesta. Tunti on perustason tunti, mutta sopii kaikentasoisille pilateksen harjoittajille. Ohjaaja antaa tarvittaessa aina myös haastavamman version liikkeistä. Näin voit itse vaikuttaa harjoituksesi haastetasoon valitsemalla oman liikeversion.15 harjoituskertaa. syyslomalle ei ole harjoitusta.Ohjaajana pilatesohjaaja, Fysioterapeutti Jonna Välikangas

Aamu Jooga

Aloita aamusi mieltä ja kehoa herättelevällä joogalla! Aamujoogassa tehdään helppoja liikkeitä, jotka sopivat erittäin hyvin myös aloittelijoille.AamuJoogaliikkeet antavat energiaa, joustavuutta, parantavat koordinaatiokykyä ja lisäävät rasvanpolttoa.
Tunnin kesto 55min. 15 harjoituskertaa. 

Temppu Parkour 3-5 v.

TemppuParkour tunnilla harjoitellaan perus parkour liikkeitä yhdessä vanhemman kanssa. Tunti alkaa aina lämmittelyllä, jonka jälkeen tunnilla on aina jokin teema, (tasapaino, ylitys, alitus, kuperkeikat yms) joka kerta tunnilta löytyy mielenkiintoinen rata, niin lapsille kuin aikuisillekin. Tällä kurssilla lapsen ketteryys ja tasapaino kehittyvät. Oman kehon tunteminen ja itsetunto paranee. Tunti loppuu aina rauhoittumiseen. Tämä on kivaa tekemistä yhdessä lapsen kanssa!

Syyskausi sisältää 15 harjoituskertaa. Tunnin kesto 45min. Ohjaajana Liikuntaneuvoja Virpi Lehti


Kehonhuolto ja Rentoutuminen

Kehonhuolto on kokonaisvaltainen lihasten ja lihaskalvojen hyvinvointia edistävä tunti, jossa on vaikutteita eri kehonhuoltomenetelmistä. Tunnilla käytetään apuna rullaa ja omaa kehoa. Rauhallisesta tahdistaan huolimatta tunnet harjoittelun tehokkuuden välittömästi: Dynaamiset liikkeet ja kehon huoltaminen rullan avulla lisäävät liikkuvuutta ja rullailulla onkin paljon samoja hyötyjä kuin hieronnalla. Liikkeet tehdään omaan tahtiin. Tunti sopii kaikille. Tunnin lopussa aina rentoutuminen.Syyskausi kestää 15 harjoituskertaa. Ohjaaja Liikuntaneuvoja, Life Coaching valmentaja Virpi Lehti

Jamit 1-3 v.

Tämä tunti on vanhemman ja lapsen yhteinen tanssihetki. Tunnilla tanssitaan lastenlaulujen tahdissa. Tunti kehittää lapsen motoriikkaa ja oman kehon tuntemusta. Yhdessä tekeminen vahvistaa vanhemman ja lapsen vuorovaikutusta. Tunnilla koet liikunnan riemua ja hymy on huulilla.
Tunnin kesto 45min. Syyskaudella on 15 harjoituskertaa.
Ohjaajana Tanssinopettaja, Liikuntaneuvoja Virpi Lehti

Äiti- Vauva Jamit

Tervetuloa tanssimaan vauvan kanssa. Vauva voi tunnin aikana olla kantoliinassa tai kantorepussa. Tämä tunti on äidin tanssitunti. Tanssitunnilla tanssiessa keskitymme keskivartalon sekä lantiopohjalihasten aktivointiin. Askeleet ovat helppoja, joten aikaisempaa kokemusta ei tarvita tanssista. Tanssilajit vaihtelevat lattareista, lavatansseihin ja discoon. Tällä tunnilla on hymy huulilla ja saatte nauttia hyvästä musiikista yhdessä.Syyskausi sisältää 15 harjoituskertaa. Tunnin kesto 45min. Ohjaajana Tanssiopettja, Liikuntaneuvoja Virpi Lehti

Street Dance 10-15 v.

Streetdance eli katutanssi on suhteellisen uusi tanssilaji, joka sekoittaa eri tyylejä mm. hiphoppia, housea, lockingia, breakdancea, old schoolia ja new styleä. Tunnilla harjoitellaan eri tekniikoita ja tehdään koreografiaa. Aikaisempaa kokemusta Street Dancesta ei tarvita. Syyskausi sisältää 15 harjoituskertaa. Tunnin kesto 55min. Ohjaajana Tanssinopettaja Sanni Laine

Street Dance 7-9 v.

Streetdance eli katutanssi on suhteellisen uusi tanssilaji, joka sekoittaa eri tyylejä mm. hiphoppia, housea, lockingia, breakdancea, old schoolia ja new styleä. Tunnilla harjoitellaan eri tekniikoita ja tehdään koreografiaa. Aikaisempaa kokemusta Street Dancesta ei tarvita. Syyskausi sisältää 15 harjoituskertaa. Tunnin kesto 55min.
Ohjaajana Tanssinopettaja Sanni Laine 

Kidzbaila 4-6 v.

KidzBailassa opetellaan tanssin perusliikkeitä ja koreografioita.
Näiden taitojen lisäksi lasten koordinaatio ja rytmitaju kehittyvät, lapset opettelevat venyttelemään ja lapset oppivat ryhmätyötaitoja. KidzBaila tanssitunnilla pyritään herättämään lapsen kiinnostus tanssiin, rohkaistaan lasta nauttimaan liikkumisesta ja ilmaisusta. Syyskausi sisältää 15 harjoituskertaa. Tunnin kesto 55min.ohjaajana Tanssinopettaja, Liikuntaneuvoja Virpi Lehti 

Lavis

Lavis-lavatanssijumppa on hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskeleiden ja
jumpan välimuotoon. Lavista tanssitaan yksin, joten ei ole vaaraa että kukaan talloo varpaille. Tunnilla tanssitaan
tuttuja lavatanssilajeja kuten humppa, jenkka, rock/jive, cha cha ja samba. Tunnilla jopa opit eri lavatanssiaskeleiden perusteita kuntoilun ohella. Syyskausi sisältää 15 harjoitusta. Tunnin kesto 55min.
Ohjaajana Tanssinopettaja, Liikuntaneuvoja Virpi Lehti

Soolo Lattaritanssikurssi

Soololattarin alkeiskurssilla opetellaan lattaritanssien (samba, cha-cha, rumba, jive, salsa, bachata, merenguen) perusaskelia. Tunnilla tehdään tanssiin pieni koreografia. Tuntia säestää iloinen lattari musiikki eli hymy on taattu tunnilla. Syyskausi kestää 15 harjoituskertaa. Tunnin kesto 55min. Ohjaajana Tanssinopettaja, Liikuntaneuvoja.  Virpi Lehti

Aikuisten Katutanssikurssi

Tunneilla tutustutaan eri katutanssilajeihin locking, popping, hip hop ja house. Ja käydään läpi tanssien historiaa ja musiikkia James Brownista nykypäivään. Kurssilla tehdään myös koreografia. Aikaisempaa tanssitaustaa ei tarvita. Syyskausi sisältää 15 harjoituskertaa. Tunnin kesto 55min. Ohjaajana tanssinopettaja Sanni Laine

Reggaeton

Reggaeton on tanssimusiikin muoto, joka tuli suosituksi 1990-luvun lopulla Latinalaisen Amerikan nuorten keskuudessa. eggaeton sekoittaa jamaikalaisia musiikkivaikutteita reggaeta ja dancehallia latinalaisen Amerikan bomba-, plena- sekä hip hop -musiikkiin. Musiikkiin yhdistetään yleensä espanjankielistä räppäystä. Syyskausi sisältää 15 harjoituskertaa. Kurssin ohjaa Tanssinopettaja Taru Cruz

Baila Salsa

Baila salsa on salsa tunti, jossa tanssitaan helppoja salsan askeleita Tunnin tavoitteena on pitää hauskaa, unohtaa muut murheet sekä hikoilla tanssista ja musiikista nauttien - tule kokemaan kuumat kuubalaiset hittibiisit yhdistettynä hauskoihin askelsarjoihin! Välillä tuntia voidaan maustaa hieman vaikeammillakin liikkeillä, mutta tällä tunnilla ei keskitytä tekniikkaan, vaan upotaan täysillä tanssin huumaan!

Rasvanpoltto

Rasvanpoltto on nimensä mukaisesti rasvanpolttoa! Tunnilla hikoillaan ja hengästytään, muttei puuskuteta. Sisältää helppoja askelsarjoja ja toiminnallisia lihaskuntoliikkeitä.

Fit Baila

Tunti muistuttaa Zumba tuntia, mutta mukaan on laitettu lihaskunto osuuksia, jotka tehdään tanssien. Tällä tunnilla sykkeet nousee ja vatsa, selkä, reisi ja pakaralihakset tekevät töitä. Askeleet pysyvät silti koko ajan helppona.

Baila Koreografia

Bailan haastavin tunti. Tällä tunnilla tanssien perusaskeleet on hyvä olla hallussa. Tunnilla tehdään 2-3 tanssiin pidenpi ja haastavampi korografia. Jos peruisakeleiden tanssiminen kyllästyttää ja haluat haastaa itseäsi tämä tunti on juuri sinulle!

Baila Dancemix

Tämä tunti on tanssitunti. Tunnilla on tansseja eri tanssi tyyleistä. Askeleet ovat helppoja ja tavoite onkin nauttia tanssista ja hyvästä fiiliksestä. 

Baila Cuba

Tällä tunnilla soi aurinkoinen lattari musiikki ja tunnelma nousee Karibian lämpötilaan. Askeleet ovat helppoja ja tunnin tavoite on pitää hyhmy huulilla koko tunnin.

Baila Jooga

Tämä tunti on kehonhuollontunti. Tunnilla tanssitaan Joogasta tuttuja asrjoja. Tahti on reippaanpi kuin perus jooga tunnilla.

KURSSIT

Roller- Kehonhuoltokurssi

Huolletaan kehoa roller- rullalla. Tutustumme 6 eri tekniikkaan ja tutustumme omaan kehoon näitä tekniikoita hyödyntämällä. Lopussa aina pieni rentoutus hetki

Baila Pilates

Pilates on viime vuosina suurta suosiota saavuttanut harjoittelumuoto, jossa yhdistyvät sekä kehon että mielen hallinta. Tällä tunnilla löydät keskivaratalon syvätlihakset ja opit käyttämään niitä arjessa sekä tanssitunneilla.

Yin Jooga

Yin on restoratiivinen ja terapeuttinen joogamuoto, joka rauhoittaa kehoa ja mieltä. Siinä päästetään irti kaikesta suorittamisesta ja yin toimiikin hyvänä vastapainoa yang-tyyppiselle, fyysisemmälle joogalle. Elämän yin ja yang, toiminnan ja levon tasapaino, lisää hyvinvointia monella tapaa.