TUNTIKUVAUKSET


Pilates

Pilateksessa keskitytään keskivartalon vahvistamiseen, siinä on kuitenkin perusideana treenata kehoa kokonaisuutena. Tavoitteena on kehittää voimakkaat ja tasapainoiset lihakset sekä edistää notkeutta ja nivelten liikeratoja. Huomion keskittyminen tukevaan keskivartaloon ja koko kehon hyvinvointiin tarjoaa kokonaisuuden, jota on vaikea löytää muista lajeista. Pilateksen perusteiden harjoittelu sopii kaikille.

Keskivartalon lihaksilla tarkoitetaan selän, vatsan ja vatsanpohjan syviä lihaksia. Näihin lihaksiin tukeutuvat voimakas ja notkea selkä, hyvä ryhti sekä tehokkaat liikeradat. Kun keskivartalo on voimakas, pysyy vartalon koko runko tuettuna. Tällöin niska ja hartiat ovat rentoina, ja kehon muut lihakset ja nivelet voivat hoitaa tehtävänsä vapaasti ilman ylimääräistä rasitusta.
Pilateksen alkeiskurssilla aloitetaan harjoittelu ihan perusteista. Aikaisempaa kokemusta ei tarvitse Pilateksesta olla.
Kurssin kesto 15 harjoituskertaa. Ohjaajana Pilatesohjaaja, fysioterapeutti Jonna Välikangas

Yin Jooga

Yin jooga tarjoaa meille tarvitsemaamme tasapainoa. Yin jooga on hiljainen ja yksinkertainen, passiivisempi harjoitus. Fyysisellä tasolla harjoitus kohdistuu kehomme syvempiin osiin, lähellä keskustamme: sidekudoksiin, nivelsiteisiin, niveliin, luihin ja fascia-verkostoomme. Yin jooga-asanoissa viivytään useiden minuuttien ajan antaen kehon pysähtyä ja rauhoittua. Kun lihaksemme rentoutuvat, asentojen vaikutukset ulottuvat syvemmälle, aina sitkeimpiin jännityksiin ja jäykkyyden tuntemuksiin erityisesti alaselän ja lantion alueella. Lempeät venytykset syntyvät kun annamme kehon antautua omalla painollaan painovoimalle. Keskittymällä hengitykseen voimme vähitellen antaa asentojen syventyä ja päästää irti kontrollista ja jännityksistä. On mahdotonta tuntea itseään stressaantuneeksi ja hengittää vapaasti ja syvään samanaikaisesti! Kun vapautamme ehkä epämukavalta ja kärsivällisyyttä-koettelevalta tuntuneen asanan, uutta verta ja energiaa pääsee virtaamaan kohdealueelle, tuoden autuuden ja hyvänolon tunnetta päästessämme jälleen lepäämään. Yin joogassa onkin tärkeää levätä selinmakuulla Shavasanassa asentojen välissä, jotta harjoituksen vaikutukset pääsevät tuntumaan kehossa. Kaikki kudoksemme tarvitsevat liikuntaa ja yin jooga voi parantaa niveltemme ja sidekudoksiemme yleiskuntoa sekä lisätä liikkuvuutta, joka vähenee ikääntyessämme.

Syyskausi sisältää 15 harjoitusta. Harjoituksen kesto 55min. Ohjaajana Joogaohjaaja, Fysioterapeutti Jonna Välikangas.

Temppu Parkour 3-5 v

TemppuParkour tunnilla harjoitellaan perus parkour liikkeitä yhdessä vanhemman kanssa. Tunti alkaa aina lämmittelyllä, jonka jälkeen tunnilla on aina jokin teema, (tasapaino, ylitys, alitus, kuperkeikat yms) joka kerta tunnilta löytyy mielenkiintoinen rata, niin lapsille kuin aikuisillekin. Tällä kurssilla lapsen ketteryys ja tasapaino kehittyvät. Oman kehon tunteminen ja itsetunto paranee. Tunti loppuu aina rauhoittumiseen. Tämä on kivaa tekemistä yhdessä lapsen kanssa!

Syyskausi sisältää 15 harjoituskertaa. Tunnin kesto 55min. Ohjaajana Kimmo Mattila

Vanhempi-lapsi liikunta

Tämä tunti on vanhemman ja lapsen yhteinen liikuntahetki. Tunnilla liikutaan lastenlaulujen tahdissa. Tunti kehittää lapsen motoriikkaa ja oman kehon tuntemusta. Yhdessä tekeminen vahvistaa vanhemman ja lapsen vuorovaikutusta. Tunnilla koet liikunnan riemua ja hymy on huulilla.
Tunnin kesto 55min. Syyskaudella on 15 harjoituskertaa.
Ohjaajana Kimmo Mattila

Street Dance 10-15 v

Streetdance eli katutanssi on suhteellisen uusi tanssilaji, joka sekoittaa eri tyylejä mm. hiphoppia, housea, lockingia, breakdancea, old schoolia ja new styleä. Tunnilla harjoitellaan eri tekniikoita ja tehdään koreografiaa. Aikaisempaa kokemusta Street Dancesta ei tarvita. Syyskausi sisältää 15 harjoituskertaa. Tunnin kesto 55min. Ohjaajana Tanssinopettaja Sanni Laine

Kidzbaila 4-6 v

KidzBailassa opetellaan tanssin perusliikkeitä ja koreografioita.
Näiden taitojen lisäksi lasten koordinaatio ja rytmitaju kehittyvät, lapset opettelevat venyttelemään ja lapset oppivat ryhmätyötaitoja. KidzBaila tanssitunnilla pyritään herättämään lapsen kiinnostus tanssiin, rohkaistaan lasta nauttimaan liikkumisesta ja ilmaisusta. Syyskausi sisältää 15 harjoituskertaa. Tunnin kesto 55min.ohjaajana Tanssinopettaja, Liikuntaneuvoja Virpi Lehti

Lavis

Lavis-lavatanssijumppa on hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskeleiden ja
jumpan välimuotoon. Lavista tanssitaan yksin, joten ei ole vaaraa että kukaan talloo varpaille. Tunnilla tanssitaan
tuttuja lavatanssilajeja kuten humppa, jenkka, rock/jive, cha cha ja samba. Tunnilla jopa opit eri lavatanssiaskeleiden perusteita kuntoilun ohella. Syyskausi sisältää 15 harjoitusta. Tunnin kesto 55min.
Ohjaajana Tanssinopettaja, Liikuntaneuvoja Virpi Lehti

LatinMix

LatinMix tunnilla opetellaan lattaritanssien (samba, cha-cha, rumba, jive, salsa, bachata, merenguen) perusaskelia. Tunnilla tehdään tanssiin pieni koreografia. Tuntia säestää iloinen lattari musiikki eli hymy on taattu tunnilla.  Tunnin kesto 55min. Ohjaajana Tanssinopettaja, Liikuntaneuvoja. Virpi Lehti

Aikuisten Katutanssikurssi

Tunneilla tutustutaan eri katutanssilajeihin locking, popping, hip hop ja house. Ja käydään läpi tanssien historiaa ja musiikkia James Brownista nykypäivään. Kurssilla tehdään myös koreografia. Aikaisempaa tanssitaustaa ei tarvita. Syyskausi sisältää 15 harjoituskertaa. Tunnin kesto 55min. Ohjaajana tanssinopettaja Sanni Laine

Reggaeton

Reggaeton on tanssimusiikin muoto, joka tuli suosituksi 1990-luvun lopulla Latinalaisen Amerikan nuorten keskuudessa. eggaeton sekoittaa jamaikalaisia musiikkivaikutteita reggaeta ja dancehallia latinalaisen Amerikan bomba-, plena- sekä hip hop -musiikkiin. Musiikkiin yhdistetään yleensä espanjankielistä räppäystä. Syyskausi sisältää 15 harjoituskertaa. Kurssin ohjaa Tanssinopettaja Taru Cruz

Baila Salsa

Baila salsa on salsa tunti, jossa tanssitaan helppoja salsan askeleita Tunnin tavoitteena on pitää hauskaa, unohtaa muut murheet sekä hikoilla tanssista ja musiikista nauttien - tule kokemaan kuumat kuubalaiset hittibiisit yhdistettynä hauskoihin askelsarjoihin! Välillä tuntia voidaan maustaa hieman vaikeammillakin liikkeillä, mutta tällä tunnilla ei keskitytä tekniikkaan, vaan upotaan täysillä tanssin huumaan!

Rasvanpoltto

Rasvanpoltto on nimensä mukaisesti rasvanpolttoa! Tunnilla hikoillaan ja hengästytään, muttei puuskuteta. Tunti sisältää helppoja askelsarjoja sekä helppoja toiminnallisia lihaskuntoliikkeitä. Tunnilla ei puuskuteta vaan liikutaan koko ajan peruskunto sykealueella. Ohjaajana Liikuntaneuvoja Virpi Lehti.

Baila Koreografia

Koreografiassa keskitytään saamaan sujuvuutta salsaan ja maustamaan tanssia askelkikkailuilla sekä vartalonkäytöllä. Tunneilla tehdään pieniä tekniikkaharjoituksia ja tietenkin tanssitaan, tanssitaan ja tanssitaan! samaa sarjaa tehdään 2-3 kertaa. Ohjaajana tanssinopettaja Taru Cruz.

Baila Cuba

Tällä tunnilla soi aurinkoinen lattari musiikki ja tunnelma nousee Karibian lämpötilaan. Askeleet ovat helppoja ja tunnin tavoite on pitää hyhmy huulilla koko tunnin.

Bomba

Tunti muistuttaa Zumba tuntia, mutta tunti on tanssillisempi. Tällä tunnilla sykkeet nousee ja vatsa, selkä, reisi ja pakaralihakset tekevät töitä. Askeleet pysyvät silti koko ajan helppona. Ihanan aurinkoinen tunti vie sinut hetkeksi karibian lämpöön. Tunnin ohjaa tanssinopettaja Taru Cruz. 

Muokkaus

Tunnin alussa lämmitellään muutamalla helpolla perusakellus kappaleella. Lämmittelyn jälkeen tehdään tehokas lihaskunto harjoitus erilaisia välineitä käyttäen. Kehoa treenataan kokonaisvaltaisesti. Hyvä lihaskunto treeni sinulle, joka ei halua salilla käydä. Ohjaajana Liikuntaneuvoja Virpi Lehti 

Vanhempi-Lapsi liikunta 1-3 v

Tämä tunti on vanhemman ja lapsen yhteinen liikuntahetki. Tunnilla liikutaan lastenlaulujen tahdissa. Tunti kehittää lapsen motoriikkaa ja oman kehon tuntemusta. Yhdessä tekeminen vahvistaa vanhemman ja lapsen vuorovaikutusta. Tunnilla koet liikunnan riemua ja hymy on huulilla.
Tunnin kesto 55min. Kaudella on 15 harjoituskertaa.
Ohjaajana Kimmo Mattila 

Niska-Selkä

Niska-selkä -tunnilla keskitytään niska-hartiaseudun ja selän hyvinvointiin. Tunnilla avaamme rangan liikkuvuutta ja teemme ryhtiä ylläpitäviä ja lisääviä harjoitteita. Vartalon syvien lihasten harjoitteet ja rauhalliset venytykset kuuluvat myös osaksi tuntia. Kurssi on tarkoitettu sekä ennaltaehkäisevänä niska- ja selkävaivoille, ja niille jotka kokevat niska- tai selkäkipujen haittaavan arkea. Saat kurssilla tietoa selän ja niskan toiminnasta sekä niiden kuormittumisesta töissä ja vapaa-ajalla. Kurssin kesto 10 viikkoa. Ohjaajana Fysioterapeutti Tuuli.