Tuntikuvaukset

Pilateksen alkeiskurssi

Pilateksessa keskitytään keskivartalon vahvistamiseen, siinä on kuitenkin perusideana treenata kehoa kokonaisuutena. Tavoitteena on kehittää voimakkaat ja tasapainoiset lihakset sekä edistää notkeutta ja nivelten liikeratoja. Huomion keskittyminen tukevaan keskivartaloon ja koko kehon hyvinvointiin tarjoaa kokonaisuuden, jota on vaikea löytää muista lajeista. Pilateksen perusteiden harjoittelu sopii kaikille.

Keskivartalon lihaksilla tarkoitetaan selän, vatsan ja vatsanpohjan syviä lihaksia. Näihin lihaksiin tukeutuvat voimakas ja notkea selkä, hyvä ryhti sekä tehokkaat liikeradat. Kun keskivartalo on voimakas, pysyy vartalon koko runko tuettuna. Tällöin niska ja hartiat ovat rentoina, ja kehon muut lihakset ja nivelet voivat hoitaa tehtävänsä vapaasti ilman ylimääräistä rasitusta.

Pilateksen alkeiskurssilla aloitetaan harjoittelu ihan perusteista. Aikaisempaa kokemusta ei tarvitse Pilateksesta olla.

Kurssin kesto 15 harjoituskertaa. Syyslomalle ei ole harjoitusta.
Ohjaajana Pilatesohjaaja, fysioterapeutti Jonna Välikangas
 
Pilateksen jatkokurssi 
Pilateksessa keskitytään keskivartalon vahvistamiseen, siinä on kuitenkin perusideana treenata kehoa kokonaisuutena. Tavoitteena on kehittää voimakkaat ja tasapainoiset lihakset sekä edistää notkeutta ja nivelten liikeratoja. Huomion keskittyminen tukevaan keskivartaloon ja koko kehon hyvinvointiin tarjoaa kokonaisuuden, jota on vaikea löytää muista lajeista. Pilateksen perusteiden harjoittelu sopii kaikille.
Keskivartalon lihaksilla tarkoitetaan selän, vatsan ja vatsanpohjan syviä lihaksia. Näihin lihaksiin tukeutuvat voimakas ja notkea selkä, hyvä ryhti sekä tehokkaat liikeradat. Kun keskivartalo on voimakas, pysyy vartalon koko runko tuettuna. Tällöin niska ja hartiat ovat rentoina, ja kehon muut lihakset ja nivelet voivat hoitaa tehtävänsä vapaasti ilman ylimääräistä rasitusta.

Pilateksen jatkokurssilla on hyvä olla pilatestä harrastanut jo jonkin aikaa, että perusteet ovat hallinnassa. Kurssilla tehdään haastavampia liikkeitä ja käytetään apuna myös välineitä.

Kurssin kesto 15 harjoituskertaa. Syyslomalle ei ole harjoitusta.
Ohjaajana Pilatesohjaaja, fysioterapeutti Jonna Välikangas
 
Yin Jooga
Yin jooga tarjoaa meille tarvitsemaamme tasapainoa. Yin jooga on hiljainen ja yksinkertainen, passiivisempi harjoitus. Fyysisellä tasolla harjoitus kohdistuu kehomme syvempiin osiin, lähellä keskustamme: sidekudoksiin, nivelsiteisiin, niveliin, luihin ja fascia-verkostoomme. Yin jooga-asanoissa viivytään useiden minuuttien ajan antaen kehon pysähtyä ja rauhoittua. Kun lihaksemme rentoutuvat, asentojen vaikutukset ulottuvat syvemmälle, aina sitkeimpiin jännityksiin ja jäykkyyden tuntemuksiin erityisesti alaselän ja lantion alueella. Lempeät venytykset syntyvät kun annamme kehon antautua omalla painollaan painovoimalle. Keskittymällä hengitykseen voimme vähitellen antaa asentojen syventyä ja päästää irti kontrollista ja jännityksistä. On mahdotonta tuntea itseään stressaantuneeksi ja hengittää vapaasti ja syvään samanaikaisesti! Kun vapautamme ehkä epämukavalta ja kärsivällisyyttä-koettelevalta tuntuneen asanan, uutta verta ja energiaa pääsee virtaamaan kohdealueelle, tuoden autuuden ja hyvänolon tunnetta päästessämme jälleen lepäämään. Yin joogassa onkin tärkeää levätä selinmakuulla Shavasanassa asentojen välissä, jotta harjoituksen vaikutukset pääsevät tuntumaan kehossa. Kaikki kudoksemme tarvitsevat liikuntaa ja yin jooga voi parantaa niveltemme ja sidekudoksiemme yleiskuntoa sekä lisätä liikkuvuutta, joka vähenee ikääntyessämme.
 
Syyskausi sisältää 15 harjoitusta. Harjoituksen kesto 55min. syyslomalla ei ole harjoitusta.
Ohjaajana Joogaohjaaja, Fysioterapeutti Jonna Välikangas.
 
AamuPilates
Oletko aamuihminen? Tule hakemaan hyvä olo heti aamusta pilateksesta. Tunti on perustason tunti, mutta sopii kaikentasoisille pilateksen harjoittajille. Ohjaaja antaa tarvittaessa aina myös haastavamman version liikkeistä. Näin voit itse vaikuttaa harjoituksesi haastetasoon valitsemalla oman liikeversion.
15 harjoituskertaa. syyslomalle ei ole harjoitusta.
Ohjaajana pilatesohjaaja, Fysioterapeutti Jonna Välikangas
 
AamuJooga 
Aloita aamusi mieltä ja kehoa herättelevällä joogalla! Aamujoogassa tehdään helppoja  liikkeitä, jotka sopivat erittäin hyvin myös aloittelijoille.AamuJoogaliikkeet antavat energiaa, joustavuutta, parantavat koordinaatiokykyä ja lisäävät rasvanpolttoa.

Tunnin kesto 55min. 15 harjoituskertaa. syyslomalla ei ole harjoitusta.
 
TemppuParkour 3-5v
TemppuParkour tunnilla harjoitellaan perus parkour liikkeitä yhdessä vanhemman kanssa. Tunti alkaa aina lämmittelyllä, jonka jälkeen tunnilla on aina jokin teema, (tasapaino, ylitys, alitus, kuperkeikat yms) joka kerta tunnilta löytyy mielenkiintoinen rata, niin lapsille kuin aikuisillekin. Tällä kurssilla lapsen ketteryys ja tasapaino kehittyvät. Oman kehon tunteminen ja itsetunto paranee. Tunti loppuu aina rauhoittumiseen. Tämä on kivaa tekemistä yhdessä lapsen kanssa!


Syyskausi sisältää 15 harjoituskertaa. syyslomalla ei ole harjoitusta. Tunnin kesto 45min.

Ohjaajana Liikuntaneuvoja Virpi Lehti

Kehonhuolto + rentoutuminen

Kehonhuolto on kokonaisvaltainen lihasten ja lihaskalvojen hyvinvointia edistävä tunti, jossa on vaikutteita eri kehonhuoltomenetelmistä. Tunnilla käytetään apuna rullaa ja omaa kehoa. Rauhallisesta tahdistaan huolimatta tunnet harjoittelun tehokkuuden välittömästi: Dynaamiset liikkeet ja kehon huoltaminen rullan avulla lisäävät liikkuvuutta ja rullailulla onkin paljon samoja hyötyjä kuin hieronnalla. Liikkeet tehdään omaan tahtiin. Tunti sopii kaikille. Tunnin lopussa aina rentoutuminen.Syyskausi kestää 15 harjoituskertaa. Syyslomalla ei ole harjoitusta. Ohjaaja Liikuntaneuvoja, Life Coaching valmentaja Virpi  Lehti

 Jamit 1-3v

Tämä tunti on vanhemman ja lapsen yhteinen tanssihetki. Tunnilla tanssitaan lastenlaulujen tahdissa. Tunti kehittää lapsen motoriikkaa ja oman kehon tuntemusta. Yhdessä tekeminen vahvistaa vanhemman ja lapsen vuorovaikutusta. Tunnilla koet liikunnan riemua ja hymy on huulilla.


Tunnin kesto 45min. Syyskaudella on 15 harjoituskertaa. Syyslomalla ei harjoitusta.
Ohjaajana Tanssinopettaja, Liikuntaneuvoja Virpi Lehti

 

Äiti-Vauva Jamit

Tervetuloa tanssimaan vauvan kanssa. Vauva voi tunnin aikana olla kantoliinassa tai kantorepussa. Tämä tunti on äidin tanssitunti. Tanssitunnilla tanssiessa keskitymme keskivartalon sekä lantiopohjalihasten aktivointiin. Askeleet ovat helppoja, joten aikaisempaa kokemusta ei tarvita tanssista. Tanssilajit vaihtelevat lattareista, lavatansseihin ja discoon. Tällä tunnilla on hymy huulilla ja saatte nauttia hyvästä musiikista yhdessä.Syyskausi sisältää 15 harjoituskertaa. syyslomalla ei ole harjoitusta. Tunnin kesto 45min.

Ohjaajana Tanssiopettja, Liikuntaneuvoja Virpi Lehti

 

Street Dance 10-15v

Streetdance eli katutanssi on suhteellisen uusi tanssilaji, joka sekoittaa eri tyylejä mm. hiphoppia, housea, lockingia, breakdancea, old schoolia ja new styleä. Tunnilla harjoitellaan eri tekniikoita ja tehdään koreografiaa. Aikaisempaa kokemusta Street Dancesta ei tarvita.


syyskausi sisältää 15 harjoituskertaa. syyslomaviikolla ei ole harjoitusta. Tunnin kesto 55min.

Ohjaajana Tanssinopettaja Sanni Laine
 
Strret Dance 7-9v
Streetdance eli katutanssi on suhteellisen uusi tanssilaji, joka sekoittaa eri tyylejä mm. hiphoppia, housea, lockingia, breakdancea, old schoolia ja new styleä. Tunnilla harjoitellaan eri tekniikoita ja tehdään koreografiaa. Aikaisempaa kokemusta Street Dancesta ei tarvita.

syyskausi sisältää 15 harjoituskertaa. syyslomaviikolla ei ole harjoitusta. Tunnin kesto 55min.

Ohjaajana Tanssinopettaja Sanni Laine
 
KidzBaila 4-6v
KidzBailassa opetellaan tanssin perusliikkeitä ja koreografioita.
Näiden taitojen lisäksi lasten koordinaatio ja rytmitaju kehittyvät, lapset opettelevat venyttelemään ja lapset oppivat ryhmätyötaitoja. KidzBaila tanssitunnilla pyritään herättämään lapsen kiinnostus tanssiin, rohkaistaan lasta nauttimaan liikkumisesta ja ilmaisusta.
syyskausi sisältää 15 harjoituskertaa. syyslomalla ei ole harjoitusta. Tunnin kesto 55min.
ohjaajana Tanssinopettaja, Liikuntaneuvoja Virpi Lehti 
 
Lavis
Lavis-lavatanssijumppa on hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskeleiden ja
jumpan välimuotoon. Lavista tanssitaan yksin, joten ei ole vaaraa että kukaan talloo varpaille. Tunnilla tanssitaan
tuttuja lavatanssilajeja kuten humppa, jenkka, rock/jive, cha cha ja samba. Tunnilla jopa opit eri lavatanssiaskeleiden
perusteita kuntoilun ohella.
Syyskausi sisältää 15 harjoitusta ei harjoitusta syyslomaviikolla. Tunnin kesto 55min.
Ohjaajana Tanssinopettaja, Liikuntaneuvoja Virpi Lehti
 
Soolo Lattaritanssikurssi
Soololattarin alkeiskurssilla opetellaan lattaritanssien (samba, cha-cha, rumba, jive, salsa, bachata, merenguen) perusaskelia. Tunnilla tehdään tanssiin pieni koreografia. Tuntia säestää iloinen lattari musiikki eli hymy on taattu tunnilla.
syyskausi kestää 15 harjoituskertaa. syyslomalla ei ole harjoitusta. tunnin kesto 55min.
ohjaajana Tanssinopettaja, Liikuntaneuvoja Virpi Lehti

 

 Aikuisten katutanssikurssi

Tunneilla tutustutaan eri katutanssilajeihin locking, popping, hip hop ja house. Ja käydään läpi tanssien historiaa ja musiikkia James Brownista nykypäivään. Kurssilla tehdään myös koreografia. Aikaisempaa tanssitaustaa ei tarvita.

syyskausi sisältää 15 harjoituskertaa. syyslomalla ei ole harjoitusta. Tunnin kesto 55min.
Ohjaajana tanssinopettaja Sanni Laine

 

Reggaeton

Reggaeton on tanssimusiikin muoto, joka tuli suosituksi 1990-luvun lopulla Latinalaisen Amerikan nuorten keskuudessa. eggaeton sekoittaa jamaikalaisia musiikkivaikutteita reggaeta ja dancehallia latinalaisen Amerikan bomba-, plena- sekä hip hop -musiikkiin. Musiikkiin yhdistetään yleensä espanjankielistä räppäystä.
 
Syyskausi sisältää 15 harjoituskertaa. Syyslomalla ei ole harjoitusta.
 
Kurssin ohjaa Tanssinopettaja Taru Cruz

Baila Salsa

on salsa tunti, jossa tanssitaan helppoja salsan askeleita  Tunnin tavoitteena on pitää hauskaa, unohtaa muut murheet sekä hikoilla tanssista ja musiikista nauttien – tule kokemaan kuumat kuubalaiset hittibiisit yhdistettynä hauskoihin askelsarjoihin! Välillä tuntia voidaan maustaa hieman vaikeammillakin liikkeillä, mutta tällä tunnilla ei keskitytä tekniikkaan, vaan upotaan täysillä tanssin huumaan!

Rasvanpoltto 

Rasvanpoltto on nimensä mukaisesti rasvanpolttoa! Tunnilla hikoillaan ja hengästytään, muttei puuskuteta. Sisältää helppoja askelsarjoja ja toiminnallisia lihaskuntoliikkeitä.

 

Lavis 

Lavis-lavatanssijumppa on uusi hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskeleisiin. Lavista tanssitaan yksin, joten ei ole vaaraa että kukaan talloo varpaille. Tunnilla tanssitaan tuttuja lavatanssilajeja kuten humppa, jenkka, rock/jive, cha cha ja samba. Tunnilla jopa opit eri lavatanssiaskeleiden perusteita kuntoilun ohella.

Baila Koreografia 

Bailan haastavin tunti. Tällä tunnilla tanssien perusaskeleet on hyvä olla hallussa. Tunnilla tehdään 2-3 tanssiin pidenpi ja haastavampi korografia. Jos peruisakeleiden tanssiminen kyllästyttää ja haluat haastaa itseäsi tämä tunti on juuri sinulle!

Baila DanceMix + lihaskunto

Tämä tunti on tanssitunti. Tunnilla on tansseja eri tanssi tyyleistä. Askeleet ovat helppoja ja tavoite onkin nauttia tanssista ja hyvästä fiiliksestä. mukana on helppoja lihaskunto liikkeitä.

 

Baila Cuba

Tällä tunnilla soi aurinkoinen lattari musiikki ja tunnelma nousee Karibian lämpötilaan. Askeleet ovat helppoja ja tunnin tavoite on pitää hyhmy huulilla koko tunnin.